Terapia indywidualna

Terapia indywidualna z fizjoterapeutą to kompleksowe działanie diagnostyczno-lecznicze, polegające na indywidualnym doborze i zastosowaniu metod fizjoterapeutycznych (terapia manualna, techniki wisceralne, masaż, zabiegi fizykalne, kinesiotaping). W zależności od rodzaju oraz stopnia zaawansowania schorzenia fizjoterapia indywidualna to ciągłe monitorowanie oraz dostosowanie terapii do zmieniającego się stanu pacjenta. Podczas pierwszej wizyty terapeuta bada i ocenia aktualny stan pacjenta, następnie ustala i wdraża ustalony program usprawniania.

Bóle stawów i kręgosłupa

Bóle stawów i kręgosłupa to częste dolegliwości, które ograniczają normalne funkcjonowanie, uprawianie sportu, hobby, a także często są przyczyną rezygnacji z pracy zawodowej oraz życia społecznego. Przyczyn może być bardzo wiele i niekoniecznie miejsce bólu zawsze jest tym, od którego należy zaczynać pracę. Ból może mieć podłoże mechaniczne, np. zablokowanie danego segmentu ruchowego, czy sklejenie powięzi, co z kolei wpływa na zmniejszenie elastyczności tkanek i ich odżywienie, jak również chemiczne – stan zapalny ostry, a także przewlekły, który z danego powodu nie jest w stanie się samoistnie wyciszyć, ponieważ nieustannie jest stymulowany, podrażniany przez źle działającą inną strukturę. Duży wpływ na powstawanie dolegliwości bólowych mają również nieprawidłowo pracujące organy wewnętrzne, trzewia, układ nerwowy, który sprawuje kontrolę nad prawidłowym funkcjonowaniem organizmu. W dzisiejszych czasach stres, pośpiech jest nieodłącznym elementem naszego życia. Niezdrowe, przetworzone jedzenie, brak odpowiedniej regeneracji będą przyczyniać się do podbicia aktywności układu nerwowego, co z kolei będzie wpływać na zaburzenia funkcjonowania i ruchomości np. narządów trzewnych, czy powodować napięcia w układzie mięśniowo-szkieletowym.
Urazy ostre powinny być poddane odpowiedniemu, szybkiemu leczeniu, w celu wygojenia tkanki i uniknięcia w przyszłości nieprzyjemnych konsekwencji z powodu niepodjęcia odpowiednich kroków. „Stare urazy i operacje”, blizny również będą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

bóle stawów i kręgosłupa2

Na pierwszej wizycie jest przeprowadzany dogłębny wywiad, badanie palpacyjne oraz wykonywane są odpowiednie testy mające na celu postawienie diagnozy, znalezienie przyczyny bólu i ustalenia planu skutecznej terapii. Techniki i metody pracy są dobierane indywidualnie.

dyskopatie

Dyskopatie

Dyskopatia jest jednym z najczęstszych schorzeń diagnozowanych w obrębie kręgosłupa. Dotyczy krążka międzykręgowego, zwanego potocznie dyskiem. Jest to struktura anatomiczna znajdująca się między trzonami kręgów. Zbudowana jest z jądra miażdżystego - galaretowatej substancji, które pełni funkcję amortyzacyjną i ochronną dla kręgosłupa. Otoczone jest pierścieniem włóknistym - gęstą strukturą , zabezpieczającą jądro miażdżyste przed przemieszczeniem. Cały ten system zapewnia dużą wytrzymałość na różnokierunkowe napięcia oraz amortyzację dla kręgosłupa. Krążki międzykręgowe ułatwiają również ruchomość zapewniając odpowiednią plastyczność i elastyczność.
Powtarzane ruchy przeciążające, dźwiganie, siedzący tryb życia to jedne z nielicznych czynników sprzyjających powstawaniu dyskopatii. Wpływa to negatywnie na odżywianie krążków międzykręgowych oraz samych kręgów, co z kolei przyczynia się do spadku elastyczności i wytrzymałości, a także szybszej degeneracji tych struktur. Następstwem tego jest podatność na urazy i powstawanie zmian zwyrodnieniowych.

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa to zespół objawów wynikających z podrażnienia nerwu kulszowego, jego korzeni lub tkanek w jego obrębie. Częste objawy kojarzone z rwą kulszową: ból odcinka lędźwiowego, pośladka z promieniowaniem do nogi po tylnej stronie uda, łydki, drętwienie, mrowienie, pieczenie, brak siły mięśniowej w kończynie dolnej, a także opadanie stopy, co jest szczególnie niebezpiecznym objawem, wymagającym natychmiastowej konsultacji ze specjalistą. Zbagatelizowanie takich objawów może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, a czasami nawet nieodwracalne skutki.
Rwa kulszowa, rwa udowa, czy rwa ramienna są następstwem pewnych zmian w organizmie, które mogą podrażniać sploty nerwowe i powodować szereg dolegliwości bólowych czy promieniujących do kończyn. Nie muszą być jednak związane tylko i wyłącznie z dyskopatią, uciskiem na korzeń nerwowy. Mogą mieć również inne podłoże, jak np. zaburzenia napięć w obrębie tułowia, przepony czy w przypadku ucisku na pęczek naczyniowo-nerwowy w rejonie górnego otworu klatki piersiowej. Dogłębna diagnoza pozwoli znaleźć przyczynę i pomoże w rozwiązaniu problemu.

rwa kulszowa2
zmiany zwyrodnioniowe2

Zmiany zwyrodnieniowe

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa i stawów zalicza się do przewlekłych schorzeń narządu ruchu, powstających podczas całego życia. Dochodzi do przedwczesnego zużycia i zniekształcenia powierzchni stawowych, a także struktur kostnych. Stopniowemu uszkodzeniu ulegają również więzadła, torebka stawowa, ścięgna, a także mięśnie. Dodatkowe napięcia w obrębie stawu, dysbalans mięśniowo-powięziowy, zaburzenia odżywiania, ukrwienia danego stawu, siedzący tryb życia zdecydowanie sprzyjają szybszemu powstawaniu zmian zwyrodnieniowych. Przedwczesna i zbyt szybko postępująca choroba zwyrodnieniowa stawów często jest konsekwencją różnych chorób współistniejących, np. otyłość, cukrzyca.
Zmianom zwyrodnieniowym może towarzyszyć nie tylko ból oraz sztywność, ale także uczucie drętwienia, zaburzenia czucia w obrębie danego segmentu, brak siły mięśniowej, bóle, zawroty głowy, osłabienie widzenia. Zaburzenia te są wynikiem ucisku na struktury nerwowe i naczyniowe, tak jak w przypadku kręgów szyjnych, gdzie dochodzi do upośledzenia krążenia czaszkowego.
W celu spowolnienia i zapobiegania nadmiernego zużycia się stawów obwodowych oraz kręgosłupa, należy przede wszystkim wyeliminować czynniki, które sprzyjają ich powstawaniu, a następnie zastosować działania prewencyjne mające na celu edukację pacjenta oraz wprowadzenia zmian, które będą korzystnie wpływać na odżywienie stawów i ich lepsze działanie mechaniczne.

Zespoły przeciążeniowe narządu ruchu

Przeciążenia narządu ruchu dotyczą najczęściej sportowców, a także ludzi pracujących fizycznie, gdzie wymuszona pozycja ciała, niewłaściwa technika pracy, powtarzalność ruchów powodujących nawarstwienie zmęczenia tkanki, dźwiganie dużych ciężarów i brak odpowiedniej regeneracji są czynnikami sprzyjającymi. W grupie ryzyka znajdują się również osoby mające siedzący charakter pracy, pracownicy biurowi, kierowcy, gdzie wymuszona pozycja statyczna, przewlekły stres zaburzają prawidłowe krążenie i odżywienie tkanek.
W początkowej fazie pacjenci skarżą się na bóle pleców, stawów, czują zmęczenie mięśni, sztywność, ograniczenie ruchomości, a w przypadku sportowców – „brak świeżości” i niemożność w pełni wykorzystania swoich możliwości. Nieleczone, w dalszym etapie będzie powodować szereg zaburzeń w organizmie, takich jak powstawanie zmian zwyrodnieniowo-wytwórczych, przeciążanie kolejnych struktur, co będzie wiązać się z silniejszym bólem i ograniczeniem funkcji.
Postępowanie ma na celu odbarczenie przeciążonych struktur i zastosowanie działań poprawiających funkcję zaburzonego, źle działającego miejsca.

zespoły przeciążeniowe
Young sport man with strong athletic legs holding knee with his hands in pain after suffering ligament injury  isolated on white.

Urazy sportowe

Sport uprawia setki milionów ludzi na całym świecie każdego dnia. Może wiązać się z nim poprawa samopoczucia, stanu zdrowia, wydolności organizmu, ale także być źródłem utrzymania jak w przypadku zawodowych sportowców.
Należy jednak zaznaczyć, że sport to nie tylko rozrywka i rekreacja oraz same korzyści płynące z jego uprawiania. Większość dyscyplin sportowych jest niestety nieodłącznie związana z ryzykiem urazów i utraty zdrowia. Chęć podniesienia wyników sportowych, walka z przeciwnikiem, częste przekraczanie fizjologicznych możliwości organizmu jest dużym ryzykiem. Narażeni są zarówno osoby trenujące zawodowo, jak i amatorsko.
Urazy można podzielić na ostre i przewlekłe. Ostre występują nagle, np. bezpośredni kontakt z przeciwnikiem, przekroczenie anatomicznej granicy danej struktury - uszkodzenie więzadła krzyżowego, łąkotek oraz podczas np. szybkiego wyskoku, zmiany kierunku (tutaj należy się jednak zastanowić, dlaczego dana tkanka uległa uszkodzeniu i nie wytrzymała obciążenia, z którym powinna sobie poradzić). Urazy przewlekłe powstają stopniowo. Regularnie przeciążany mięsień, ścięgno czy więzadło powoduje powstawanie coraz to nowych mikrourazów.
Rehabilitacja sportowa znajduje zastosowanie w obydwu przypadkach. Ma na celu odpowiednie postawienie diagnozy, eliminację problemu na wczesnym etapie, profilaktykę urazów, fizjoterapię po kontuzji, urazie, przygotowanie i powrót do uprawiania sportu, a także poprawę osiągów i wyników sportowych.

Najczęstsze urazy sportowe:
• Skręcenia stawu skokowego, kolanowego
• Uszkodzenia obręczy barkowej – uszkodzenia stawu ramiennego, stożka rotatorów
• Uszkodzenia więzadeł - naderwania, zerwania
• Uszkodzenia łąkotek stawu kolanowego
• Urazy mięśniowe – stłuczenia, naderwania, zerwania,
• Złamania
• Stany przeciążeniowe, zapalne ścięgna Achillesa, łokieć tenisisty, golfisty

Rehabilitacja pooperacyjna

Rehabilitacja pooperacyjna jest nieodłącznym elementem zabiegu chirurgicznego i od jej sposobu poprowadzenia, zależeć będzie zdrowie pacjenta i bezpieczny jego powrót do pełnej sprawności ruchowej, sportu oraz pracy. Rehabilitacja przedoperacyjna ma na celu przygotowanie do danego zabiegu oraz przyspieszenie powrotu do zdrowia.
Rehabilitacja po operacji ma na celu likwidację i zapobieganie negatywnym skutkom, takim jak obrzęk, ból, osłabienie siły mięśniowej, ograniczenie ruchomości, praca nad poprawą elastyczności blizny i odpowiednie jej gojenie.
Najczęstsze zabiegi chirurgiczne:
• Artroskopia stawu kolanowego, skokowego, barkowego, biodrowego
• Protezoplastyka
• Zabiegi chirurgiczne w obrębie kręgosłupa
• Rekonstrukcja ACL
• Uszkodzenia łąkotek stawu kolanowego